«Ημέρες Erasmus 2022» (Erasmus days)στο 3o ΓΕΛ Τρικάλων «Οδυσσέας Ελύτης»

Το 3o Γενικό Λύκειο Τρικάλων «ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ» συμμετείχε στις «Ημέρες Erasmus» (Erasmus days 2022)  πραγματοποιώντας εκδήλωση διάχυσης των Ευρωπαϊκών προγραμμάτων που υλοποιήθηκαν στο σχολείο. H εκδήλωση πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 15/10/2022 στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του σχολείου. Αρχικά έγινε η παρουσίαση από τον Διευθυντή του σχολείου κ. Νικόλαο Μπραζιτίκο των στόχων και του περιεχομένου των εγκεκριμένων από το ΙΚΥ ευρωπαϊκών προγραμμάτων και τονίστηκε η σημασία τους για τους μαθητές-τριες και τους εκπαιδευτικούς για την προώθηση  και την καλλιέργεια των  Ευρωπαϊκών αξιών. Οι μαθητές-τρια  Αθανάσιος Ντόκος,  Παναγιώτης Παπασπύρου και Σοφία Κουτσαμπελούλη παρουσίασαν τη συμμετοχή του σχολείου μας στο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα ‘Join The European Table’ ERASMUS KA2292018-1-ΕS01-ΚΑ229-050093_2, το οποίο είχε ως σκοπό να αναπτύξει τις πνευματικές και πρακτικές ικανότητες καθώς και τις ευαισθησίες των παιδιών αλλά και των καθηγητών στην ευρεία σχολική κοινότητα, προκειμένου να συνειδητοποιήσουν τι σημαίνει εκπαίδευση για όλους σύμφωνα με τα νέα δεδομένα που προκύπτουν συνεχώς, κατόπιν της μεγάλης εισροής προσφύγων στην Ευρώπη.

Η χώρα μας μαζί με τις υπόλοιπες 5 που συμμετείχαν στο Πρόγραμμα (Ισπανία, Γαλλία, Γερμανία, Πολωνία και Ουγγαρία) έχουν γίνει αποδέκτες μεγάλου μεταναστευτικού και προσφυγικού κύματος, με αποτέλεσμα να επιζητούμε λύσεις σε όποια θέματα συναντούμε, με γνώμονα πάντα την ομαδική συνεργασία, την ενημέρωση και την κριτική σκέψη. Οι βασικοί στόχοι του προγράμματός μας “Join the European Table” ήταν να προάγει την ελευθερία, την ανεκτικότητα και την καταπολέμηση των διακρίσεων μέσα στην εκπαίδευση ενισχύοντας παράλληλα τις διεθνείς σχέσεις και την αλληλοκατανόηση όπως επίσης και την αυτογνωσία. Το πρόγραμμα αυτό είχε διάρκεια τρία χρόνια και προβλέπονταν μετακινήσεις μαθητών και καθηγητών στις άλλες πέντε χώρες που συμμετείχαν – στην Πολωνία, Γερμανία, Ισπανία, Ουγγαρία και Γαλλία. Οι 3 μετακινήσεις στην Πολωνία, Γερμανία και Ισπανία πραγματοποιήθηκαν στις 17-24/11/18, 23-30/3/19 και 9-16/11/19 με συμμετέχοντες παιδιά της Β’ και A’ Λυκείου αντίστοιχα. Οι υπόλοιπες δεν έγιναν εξαιτίας της πανδημίας.

Το σχολείο μας, μαζί με ένα ακόμα της νησιωτικής Ελλάδας, στο πλαίσιο του προγράμματος επιλέχθηκε να πραγματοποιήσει 3 μακράς διάρκειας κινητικότητες,  όπου δηλαδή 3 μαθητές μας, μέλη της παιδαγωγικής ομάδας του προγράμματος, θα επισκέπτονταν 3 χώρες μεταξύ των εταίρων και θα φιλοξενούνταν από οικογένειες υποδοχής για 2 μήνες. Δυστυχώς λόγω κορωνοϊού δεν κατέστη δυνατό να γίνουν οι συγκεκριμένες μακρόχρονες κινητικότητες.

Κατά τη διάρκεια του προγράμματος υλοποιήθηκαν διάφορες εργασίες  όπως η δημιουργία ταινιών, παρουσιάσεων, φυλλαδίων, ηλεκτρονικών βιβλίων, οδηγών, ακόμα και πραγματικού τραπεζιού με τραπεζομάντηλο.  Έγινε προσπάθεια να χρησιμοποιηθούν με τον καλύτερο τρόπο τα ταλέντα του κάθε μαθητή-τριάς μας, ώστε να δοθεί  στους συμμετέχοντες  η ευκαιρία να εκφράζονται δημιουργικά. Επιβράβευση των κόπων υπήρξε η απονομή της Ευρωπαϊκής Ετικέτας Ποιότητας η οποία αποτελεί την ύψιστη τιμητική θέση που μπορεί να καταλάβει ένα σχολείο!

Τα τελικά προϊόντα αυτού του προγράμματος είναι ένας οδηγός για μαθητές-τριες και εκπαιδευτικούς με τον οποίο καλωσορίζουμε και υποδεχόμαστε ξένους μαθητές και πρόσφυγες στους φιλόξενους κόλπους της εκάστοτε χώρας και πιο συγκεκριμένα στον αντίστοιχο σχολικό χώρο. Στο πρώτο μέρος του οδηγού αυτού τίθενται οι βασικοί στόχοι του προγράμματος κι επεξηγούνται οι μέθοδοι που εφαρμόζουν οι συμμετέχουσες χώρες ώστε να προάγουν τις αξίες της ελευθερίας και της ανεκτικότητας. Στον οδηγό αυτό συμπεριλαμβάνονται επίσης δραστηριότητες για να σπάσει ο πάγος μεταξύ νεοφερμένων και μαθητών-τριών –εκπαιδευτικών, καθώς και μαθήματα σε: ξένες γλώσσες, μουσική, πληροφορική, μαθηματικά και γυμναστική με τα οποία εύκολα προσαρμόζεται ο κάθε ξένος μαθητής στο καινούργιο σχολικό περιβάλλον. Στον κύριο κορμό του οδηγού μας υπάρχουν οι Διατροφικές Συνήθειες όλων των χωρών που συμμετέχουν και τέλος το αναγκαίο (αναμφίβολα) Νομοθετικό Πλαίσιο που έχει θεσπίσει το κάθε κράτος σχετικά με την εισροή κ προστασία των προσφύγων, το οποίο οφείλουμε να γνωρίζουμε.

Το όλο βιβλίο δημιουργήθηκε μετά από πολύ κόπο και συνεργασία κατά τη διάρκεια της καραντίνας και παρουσιάστηκε το Πάσχα σε διαδικτυακή συνάντηση. Κάθε κεφάλαιο παρουσιάζει την διατροφή της κάθε χώρας με αναφορές σε τοπικές  διατροφικές συνήθειες και παραδόσεις.

Γιατί; (Μαθητές)

Σε ατομικό επίπεδο, η δραστηριότητα αυτή έδωσε στους μαθητές-τριες τη δυνατότητα να κατανοήσουν καλύτερα την ποικιλομορφία των ευρωπαϊκών πολιτισμών και γλωσσών και τους βοήθησε να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες για την προσωπική τους ανάπτυξη.

Γιατί; (Καθηγητές):

Από την πλευρά μας οι εκπαιδευτικοί νιώθουμε ότι μεταβάλαμε τον τρόπο διδασκαλίας μας, αλλά και τη σχέση με τους μαθητές μας, καθώς γίναμε περισσότερο μέντορες και συντονιστές παρά αναμεταδότες της γνώσης, ένας ρόλος που θεωρείται παρωχημένος πλέον στην παιδαγωγική επιστήμη του 21ου αιώνα στο Νέο Λύκειο.

 Στο πλαίσιο του ERASMUS 2020-1-EL01-KA101-077950Μαθησιακή κινητικότητα-προσωπικού σχολικής εκπαίδευσης, παρουσιάστηκε από τις εκπαιδευτικούς  που μετακινήθηκαν στη Φιλανδία και την Εσθονία, κ. Μαρία Σαμαρά, κ. Δήμητρα Βαργιάμη και κ. Βανέσσα Μέλλιου η δράση της μαθησιακής κινητικότητας προσωπικού σχολικής εκπαίδευσης.

 Η πρώτη επιμορφωτική συνάντηση πραγματοποιήθηκε στο Ελσίνκι και συγκεκριμένα στην πιο διάσημη βιβλιοθήκη του OΟDI (από την ελληνική λέξη ωδή), με θέμα: «γνώση η αγάπη για τη γνώση» και αναφορά στο πώς βοήθησαν οι βιβλιοθήκες κατά τη διάρκεια της πανδημίας στη μάθηση και την κοινωνική ευημερία. Έγινε παρουσίαση του νέου προγράμματος σπουδών της Φιλανδίας και της  Προοπτικής των Βέλτιστων Πρακτικών με Συγκριτική Αξιολόγηση: ατομικές ικανότητες μέσα από στοχασμό και εσωτερικές διαδικασίες αλλά και συνεργατική μάθηση – Νέο Πρόγραμμα Σπουδών με τις Βέλτιστες Πρακτικές. Αναφέρθηκε πώς άλλαξε η Φινλανδική εκπαίδευση μετά την πανδημία, αναλύθηκε το μοντέλο εκπαίδευσης στη χώρα αυτή και το νέο πρόγραμμα σπουδών μετά την πανδημία καθώς και οι άξονες που οδηγούν στο  μέλλον της εκπαίδευσης.

 Για την Εσθονία τονίστηκε ότι είναι μια μικρή χώρα, η οποία έχει μιμηθεί το Φινλανδικό μοντέλο εκπαίδευσης και έχει καταφέρει να βελτιώσει την παιδεία της σε όλους τους τομείς. Για το λόγο αυτό κατέχει την υψηλότερη θέση στην Ευρώπη στο διαγωνισμό της PISA του 2018 και έχει ήδη σχεδιάσει την Εθνική στρατηγική μάθησης για το 2021-2035. Προβλήθηκε επίσης στους μαθητές-τριες μια σχολική μονάδα –πρότυπο- της Εσθονίας.

Στη συνέχεια της εκδήλωσής μας, το καλωσόρισμα των μαθητών –τριών και των εκπαιδευτικών που έχουν επιλεγεί για το νέο εγκεκριμένο πρόγραμμα  Erasmus της τρέχουσας σχολικής χρονιάς πραγματοποιήθηκε με δύο βιωματικά εργαστήρια με θέμα: «Γνωριμία και προσμονές» και «Εισαγωγή στο χώρο», καθώς και με το παιχνίδι της ορθογραφίας αγγλικών λέξεων. Η εκδήλωση έκλεισε με το τραγούδι που συνέθεσαν οι μαθητές-τριες Γκαγκανάτσιος Αναστάσιος, Κατσίκα Φρίντα, Παπανικολάου Ελίνα, Τάσση Εύη και Τσόγκα Λήδα σε στίχους της Φρίντας Κατσίκα για το Νέο Πρόγραμμα Εrasmus, με την  απονομή αναμνηστικών δώρων και με την απόλαυση των εδεσμάτων που τα παιδιά έφτιαξαν και παράθεσαν σε ένα πλούσιο μπουφέ με θέμα τις “Erasmus Days 2022”.

 Τέλος, η ομάδα μας συμμετείχε και στην Πανθεσσαλική παρουσίαση Προγραμμάτων και Καλών Πρακτικών που διοργάνωσε η ΔΔΕ Τρικάλων σε συνεργασία με την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Θεσσαλίας στο Μουσείο Τσιτσάνη, παρουσία της Υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως, του Δημάρχου Δημήτρη Παπαστεργίου, του αντιπεριφερειάρχη Ντίνου Μπάρδα, εκπροσώπου της Μητρόπολης, των Διευθυντών Α/θμιας και Δ/θμιας Εκπαίδευσης και πλήθους Διευθυντών, εκπαιδευτικών και μαθητών. Εκεί λοιπόν οι μαθητές-τρια, Αθανάσιος Ντόκος, Παναγιώτης Παπασπύρου και Σοφία Κουτσαμπελούλη, μαζί με τις εκπαιδευτικούς Μαρία Σαμαρά και Δήμητρα Βαργιάμη, παρουσίασαν το ολοκληρωμένο πλέον πρόγραμμά μας “Join the European Table” για το οποίο, όπως προαναφέραμε, απονεμήθηκε στο σχολείο μας η Ευρωπαϊκή Ετικέτα Ποιότητας!

Εν κατακλείδι, τονίστηκε ότι για το σχολείο της νέας εποχής, τα προγράμματα Εrasmus μπορούν να προσφέρουν στους μαθητές –τριες τη δυνατότητα να αναπτύξουν δεξιότητες, όπως η κριτική σκέψη, η συνεργασία, η επικοινωνία και η δημιουργικότητα, απαραίτητα εφόδια για το ταξίδι μας στο μέλλον της εκπαίδευσης.

Η Παιδαγωγική Ομάδα

Loading