ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΟΥ 3 ου ΓΕΛ ΤΡΙΚΑΛΩΝ «Οδυσσέας Ελύτης »στο Δικαστικό Μέγαρο Τρικάλων και παρακολούθηση δια ζώσης Δικαστικών υποθέσεων.

Στις 26-02-25 μαθητές και μαθήτριες του τμήματος των ανθρωπιστικών σπουδών της Γ’ Λυκείου, συνοδευόμενοι από την εκπαιδευτικό κ. Δήμητρα Βαργιάμη πραγματοποίησαν διδακτική επίσκεψη στο Δικαστικό Μέγαρο της πόλης μας. Η επίσκεψη αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο των μαθημάτων της ανθρωπιστικής κατεύθυνσης και είχε στόχο να προσφέρει στους μαθητές μία μοναδική ευκαιρία για μάθηση και εμπειρία. Η εμπειρία αυτή υπήρξε εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, γιατί έδωσε τη δυνατότητα στους μαθητές –τριες να παρακολουθήσουν από κοντά πώς απονέμεται η δικαιοσύνη. Μετά την πολύ ενδιαφέρουσα ξενάγηση στους χώρους και στις διαδικασίες των Δικαστηρίων του Πρωτοδικείου Τρικάλων, οι μαθητές –τριες, είχαν την ευκαιρία, «ανεῳγμένων των θυρών», να παρακολουθήσουν τη διαδικασία απονομής της δικαιοσύνης και να ενημερωθούν από τους δικαστικούς λειτουργούς του Πρωτοδικείου Τρικάλων και δη τον Πρόεδρο κ. Θεοδοσιάδη και την Εισαγγελέα κ. Γαβρίτσα για θέματα που άπτονται της απονομής της Δικαιοσύνης.
Περιγράφηκε αδρομερώς πώς λειτουργεί η πολιτική και η ποινική δικαιοσύνη από τα Πρωτοδικεία μέχρι και τον Άρειο Πάγο, κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στον θεσμό του πολίτη-δικαστή, του ενόρκου δηλαδή, του οποίου η ψήφος έχει την ίδια ισχύ με των δικαστών. Αυτό, συνεπάγεται την ευθύνη του πολίτη προς τον κρινόμενο συμπολίτη του και την κοινωνία. Μετά το πέρας της διαδικασίας οι μαθητές -τριες είχαν τη δυνατότητα να θέσουν ερωτήματα στους έμπειρους δικαστές, οι οποίοι απάντησαν στις απορίες τους και συζήτησαν μαζί τους σχετικά με την διαδικασία μίας δίκης, την απονομή της δικαιοσύνης καθώς και για τα δικαιώματα των πολιτών. Στις δίκες που ακολούθησαν τα παιδιά παρατήρησαν τον ρόλο του δικαστή, των δικηγόρων, του εισαγγελέα, των μαρτύρων και των κατηγορουμένων, γεγονός που τους βοήθησε να κατανοήσουν τις αρχές της δικαιοσύνης και τη σημασία του νομικού πλαισίου.
Η διδακτική αυτή επίσκεψη αποτέλεσε μια ξεχωριστή εμπειρία που συνδύασε τη θεωρητική γνώση με την πρακτική εφαρμογή. Καθώς τα παιδιά διδάσκονται τους λόγους του Λυσία μπόρεσαν να προβούν και σε συγκρίσεις για τον τρόπο λειτουργίας του δικαστικού συστήματος του τότε με το σήμερα. Η άμεση παρακολούθηση των δικαστικών διαδικασιών ενίσχυσε την κριτική σκέψη τους και ανέδειξε τη σημασία του σεβασμού στους θεσμούς της πολιτείας. Πρόκειται για μια δραστηριότητα που θα μπορούσε να καθιερωθεί ως μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας, προάγοντας τη νομική παιδεία και την ενεργό πολιτειότητα των μαθητών.
Οι στόχοι ήταν :
Η Ανάπτυξη της κριτικής σκέψης
Παρακολουθώντας μια πραγματική υπόθεση, οι μαθητές-τριες μαθαίνουν να αναλύουν επιχειρήματα, να διακρίνουν τη σημασία των αποδείξεων και να κρίνουν αντικειμενικά μια κατάσταση.
Η Καλλιέργεια του νομικού εγγραμματισμού
Οι μαθητές-τριες εξοικειώνονται με νομικές έννοιες, όπως η δικαιοσύνη, τα δικαιώματα των πολιτών, οι ποινές και οι διαδικασίες του δικαστηρίου.
Η Ανάπτυξη της κοινωνικής συνείδησης
Βλέποντας πώς απονέμεται η δικαιοσύνη, οι μαθητές-τριες κατανοούν τη σημασία των νόμων στην κοινωνία και τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των ανθρώπων.
Το Ενδιαφέρον για νομικά επαγγέλματα
Η εμπειρία αυτή μπορεί να εμπνεύσει μαθητές-τριες να ακολουθήσουν επαγγέλματα όπως δικηγόρος, δικαστής ή εισαγγελέας.


