ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ 3ου ΓΕΛ ΤΡΙΚΑΛΩΝ «ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ» ΣΤΗΝ ΙΣΠΑΝΙΑ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΥΡ. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ERASMUS+

Κατά την διάρκεια του σχολικού έτους 2019-2020 είχαμε την ευκαιρία να συμμετάσχουμε στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ με τίτλο «JointheEuropeantable». Το πρόγραμμα αυτό (με διάρκεια τριών χρόνων) αποβλέπει στην ευαισθητοποίησή μας απέναντι στην αποδοχή των άλλων και στον σεβασμό της ελευθερίας, με απώτερο στόχο την άμβλυνση των φυλετικών και κοινωνικών διακρίσεων. Προσεγγίζει έτσι ένα από τα φλέγοντα ζητήματα της εποχής μας το οποίο υπερβαίνει τα στενά όρια της χώρας μας και κατακλύζει την ευρωπαϊκή και παγκόσμια κοινότητα. Το πρόβλημα αυτό δεν είναι άλλο από το μεταναστευτικό και το προσφυγικό. Μέσα από τη συνεργασία έξι χωρών: της Ισπανίας, της Πολωνίας, της Γερμανίας, της Ουγγαρίας και της Ελλάδας επιδιώκεται να καλλιεργηθεί ο προβληματισμός της εκπαιδευτικής κοινότητας για το ζήτημα αυτό.

Η χαρά από τη συμμετοχή μας επισφραγίστηκε με τη μετακίνησή μας στην Ισπανία υπό την συνοδεία της κ. Σαμαρά, του κ. Βαναργιώτη και του διευθυντή του Λυκείου μας κ. Αργυρόπουλου.

Το ταξίδι μας στην Ισπανία περιλάμβανε επίσκεψη σε δύο πόλεις, την Βαρκελώνη και την Ταρραγόνα και την εμπειρία μας αυτή θα σας αφηγηθούμε αμέσως τώρα:

Σάββατο 9 Νοεμβρίου 2019

Με κύριες αποσκευές την καλή αφενός διάθεση αλλά και τη συναίσθηση του ρόλου μας ξεκινήσαμε το πρωί του Σαββάτου για ένα αξέχαστο ταξίδι. Φθάσαμε στη Βαρκελώνη, μια σημαντική πόλη της χώρας υποδοχής, το μεσημέρι. Έπειτα από συνάντηση με όλους τους εταίρους και ένα σύντομο γεύμα κατά το οποίο δοκιμάσαμε τις ισπανικές λιχουδιές «τάπας», επισκεφθήκαμε την διάσημη Casa Mila ή La Pedrera, έργο του φημισμένου καταλανού μοντερνιστή αρχιτέκτονα Antoni Gaudi. Όπως θα μπορούσε εύκολα να παρατηρήσει κανείς, το κτήριο αποτυπώνει την αντίθεση μεταξύ της εκκεντρικότητας του μοντερνισμού και της αυστηρότητας του 19ου αιώνα. Ένα ακόμη αξιοσημείωτο έργο του ίδιου αρχιτέκτονα που μας εντυπωσίασε ήταν η μεγάλη ρωμαιοκαθολική Εκκλησία Sagrada Familia η οποία δεσπόζει στο κέντρο της Βαρκελώνης και παράλληλα αποτελεί μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς UNESCO. Μετά επιστρέψαμε στα δωμάτια του hostel στο οποίο διανυκτερεύσαμε ώστε να ανακτήσουμε δυνάμεις.

Κυριακή 10 Νοεμβρίου

Πρωινή βόλτα στη μαγευτική παραλία της Βαρκελώνης καθώς και στο πάρκο Guell, στη συνοικία Gracia, ένα από τα μεγαλύτερα αρχιτεκτονικά συμπλέγματα της Ευρώπης, σχεδιασμένο αποκλειστικά από τον περίφημο Γκαουντί, όταν το έργο του ανέθεσε ο κόμης Eugenio Guell ήταν το πρόγραμμα της Κυριακής. Στη συνέχεια ξεναγηθήκαμε μέσα από το λεωφορείο στα υπόλοιπα αξιοθέατα της Βαρκελώνης και περπατήσαμε στο ιστορικό της κέντρο. Το απόγευμα αποχαιρετήσαμε την πανέμορφη Βαρκελώνη και πορευθήκαμε για το σημαντικότερο κομμάτι του ταξιδιού που θα εκτυλισσόταν στην πόλη Ταρραγόνα, μια παραθαλάσσια πόλη της Καταλονίας, γεμάτη ιστορία και ρωμαϊκά μνημεία. Το 2000 η πόλη ανακηρύχτηκε από την UNESCO Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς. Είχε βραδιάσει όταν συναντήσαμε για πρώτη φορά τις οικογένειες που θα μας φιλοξενούσαν.

Δευτέρα 11 Νοεμβρίου

Μετά το πρώτο βράδυ στην Ταρραγόνα και έχοντας γνωρίσει τους Ισπανούς φίλους μας, σειρά είχε η πρώτη επίσκεψή μας στον χώρο του σχολείου το επόμενο πρωί. Εκεί μας καλωσόρισε η διευθύντρια του σχολείου με θερμή ομιλία και στη συνέχεια έγινε η επίσημη έναρξη του προγράμματος. Ξεκίνησε θα έλεγε κανείς με μια ευχάριστη έκπληξη, αφού ένας καθηγητής του σχολείου με επιτηδευμένα αστεία και αλλόκοτη εμφάνιση μας έδωσε τον ορισμό των βασικών δικαιωμάτων που έχουμε ως Ευρωπαίοι πολίτες, με αναπαραστατικό και μουσικό τρόπο.

Στη συνέχεια παρακολουθήσαμε την ομιλία του γιατρού Jesus Galvez, μέλους της Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης STOP MARE MORTUM, o οποίος μας μίλησε για την ενεργή δράση του μέσα στα διασωστικά για τους πρόσφυγες πλοία. Η δράση αυτού και των συναδέλφων του είναι πραγματικά συγκινητική και αξιέπαινη, γεμάτη από ανθρωπισμό και ανιδιοτέλεια. Έπειτα από ένα ευχάριστο διάλειμμα για καφέ και πρωινό ακολούθησε η ξενάγηση μας στο σχολείο. Επισκεφτήκαμε διαφορετικές τάξεις για να έχουμε μια εικόνα των μαθημάτων που διδάσκονται καθώς και των δραστηριοτήτων με τις οποίες ασχολούνται εν ώρα σχολείου. Αξίζει να επισημανθεί ότι οι μαθητές διδάσκονται μεταξύ των άλλων και το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών. Ο κύριος Ραφαήλ, ο καθηγητής που διδάσκει τα Αρχαία Ελληνικά κάποια στιγμή μας έδειξε με υπερηφάνεια στη βιβλιοθήκη του τα ποιήματα του Γιώργου Σεφέρη και του Οδυσσέα Ελύτη. Με αυτόν τον τρόπο τελείωσε η πρώτη μας μέρα στο σχολείο και πήγαμε για ξεκούραση στα σπίτια που φιλοξενούμασταν.

Τρίτη 12 Νοεμβρίου

Η μέρα ήταν ηλιόλουστη και αρκετά ζεστή. Στις 10 το πρωί βρεθήκαμε όλα τα παιδιά του προγράμματος σε ένα σημείο της πόλης απ’ όπου ξεκίνησε η ξενάγησή μας στην Ταρραγόνα. Περπατήσαμε στο Paseo Arqueológico (Αρχαιολογικό Περίπτερο) και στην αρχαία πόλη. Είδαμε τον καθεδρικό ναό, τον ιππόδρομο και την αρένα. Νιώθαμε ότι είχαμε μεταφερθεί σε άλλη εποχή, στα ρωμαϊκά χρόνια. Βγάζαμε διαρκώς φωτογραφίες των μνημείων. Στις 12 το μεσημέρι μας υποδέχτηκε στο Δημαρχείο της πόλης που έμοιαζε με παλάτι εξωτερικά αλλά και εσωτερικά, η αντιδήμαρχος. Μας απηύθυνε χαιρετισμό, μας έδωσε συγχαρητήρια για την ευαισθησία και τη διάθεσή μας να ασχοληθούμε με αυτό το τόσο σημαντικό θέμα και μας μοίρασε αναμνηστικά δωράκια. Στη συνέχεια φάγαμε και κάναμε βόλτα. Το απόγευμα, πήγαμε στο Πανεπιστήμιο της πόλης όπου παρακολουθήσαμε μια διάλεξη από έναν καθηγητή της Χημείας, ο οποίος μας έδειξε τις επίπονες προσπάθειες του ίδιου και της ερευνητικής ομάδας του να βρουν τρόπους για να έχουν στην Αφρική καθαρό και πόσιμο νερό. Ακολούθησε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση και διαδραστική δραστηριότητα. Το βράδυ στις 9 βγήκαμε όλοι μαζί, παιδιά και καθηγητές για φαγητό. Ήταν τόσο διασκεδαστικά που εκείνη η βραδιά δε θέλαμε να τελειώσει.

Τετάρτη 13 Νοεμβρίου

Η μέρα μας ξεκίνησε με τη συνάντηση όλων των ομάδων και των καθηγητών στο σχολείο. Προβλεπόταν ενδιαφέρουσα, αφού προορισμός μας ήταν η μεσαιωνική πόλη Montblanc, βόρεια της Ταρραγόνας. Μετά από περίπου μια ώρα ταξιδιού μέσα σε πανέμορφα τοπία, παρά τη βροχόπτωση, φτάσαμε στον προορισμό μας. Εκεί η κα Blanca (συντονίστρια της Ισπανίας) μας έκανε μια μικρή περιήγηση στα κύρια αξιοθέατα της περιοχής. Επόμενη στάση μας ήταν το μοναστήρι Poblet. Μέσα από μια οργανωμένη ξενάγηση γνωρίσαμε το μοναστήρι, την ιστορία, τους χώρους του και λάβαμε πληροφορίες για την καθημερινότητα των μοναχών, που μέχρι σήμερα ζουν εκεί. Ο ναός μας προκάλεσε δέος, αφού η επιβλητική του διακόσμηση και τα έργα που υπήρχαν μέσα σ’ αυτόν ήταν κάτι πρωτόγνωρο για μας. Η εκδρομή τελείωσε με την επίσκεψη στις προϊστορικές σπηλιές Espluga. Εκεί γνωρίσαμε την προϊστορική ζωή μέσα από διάφορα βίντεο και εικόνες καθώς και ανθρωπόμορφες φιγούρες με σκηνές από την καθημερινότητα των προϊστορικών ανθρώπων. Η μέρα μας έκλεισε επιστρέφοντας στην πόλη της Ταρραγόνα.

Πέμπτη 14 Νοεμβρίου

Η Πέμπτη ήταν πιεστική, διότι εκείνο το πρωινό θα κάναμε τις παρουσιάσεις, η κάθε χώρα ξεχωριστά, σχετικά με το θέμα του προγράμματος που ήταν οι πρόσφυγες. Στο σχολείο πήγαμε στις 8:30 το πρωί. Όσο πλησίαζε η ώρα των παρουσιάσεων το άγχος όλων δυνάμωνε. Πριν την δικιά μας παρουσίαση έγινε ένα μικρό διάλειμμα στην αίθουσα που ήδη βρισκόμασταν για λίγη ξεκούραση και για πρωινό. Ακριβώς μετά το διάλειμμα αρχίσαμε να παρουσιάζουμε με τη σειρά μας τις δύο εργασίες που είχαμε ετοιμάσει με κόπο. Τελικά ήταν πιο εύκολο από ό,τι πιστεύαμε, αφού με την πρώτη λέξη το άγχος εξαφανιζόταν χωρίς δεύτερη σκέψη. Το διασκεδάσαμε αρκετά και εμείς αλλά και τα υπόλοιπα παιδιά με τους καθηγητές τους που μας παρακολουθούσαν. Τα σχόλια που πήραμε για την δουλειά μας ήταν πολύ θετικά και αυτό μας έδωσε ακόμα μεγαλύτερη χαρά. Μετά από εμάς ακολούθησαν δύο ακόμα παρουσιάσεις και στη συνέχεια μας μίλησε μια κυρία, μέλος μιας Μ.Κ. Οργάνωσης για την τρέχουσα κατάσταση που επικρατεί στην Ταρραγόνα σχετικά με τους πρόσφυγες. Μαζί της ήταν και ένας πρόσφυγας ο οποίος μας κατέθεσε τη δική του προσωπική εμπειρία. Τα λόγια του μας άγγιξαν και μας συγκίνησαν. Κατανοήσαμε ότι πέρασε δύσκολα χρόνια και ότι πάλεψε για να αποκτήσει πράγματα που για τους υπόλοιπους ανθρώπους είναι δεδομένα και αυτονόητα. Μετά από αυτή την συγκινητική ομιλία ήρθε στην αίθουσα μια καθηγήτρια φιλόλογος του σχολείου που μας φιλοξενούσε για να μας διδάξει καταλανικά. Η αλήθεια είναι πως δεν καταλάβαμε πάρα πολλά, αλλά έστω μας έμεινε μια μικρή γεύση από αυτή τη γλώσσα.

Το βράδυ της ίδιας μέρας ήταν διαφορετικό από τα άλλα αφού οι οικοδεσπότες μας είχαν κανονίσει μια γιορτή για όλα τα παιδιά του προγράμματος σε ένα μαγαζί ειδικά σχεδιασμένο για εμάς. Ήταν συναρπαστικά, περάσαμε πραγματικά τέλεια και δεθήκαμε όλα τα παιδιά από όλες τις χώρες ιδιαίτερα.

Παρασκευή 15 Νοεμβρίου

Το υπέροχο αυτό ταξίδι έφτασε σιγά σιγά προς το τέλος του. Η τελευταία μέρα μας στην Ταρραγόνα ήταν και εκείνη γεμάτη όμορφες αναμνήσεις, δημιουργικότητα και γνώσεις όπως και οι προηγούμενες.

Το πρωί επισκεφτήκαμε το κτήριο του Ερυθρού Σταυρού της πόλης και εκεί μας υποδέχτηκαν με θέρμη οι εθελοντές που φροντίζουν για την εξασφάλιση εξαιρετικών παροχών στους πρόσφυγες καθώς και ο ψυχολόγος που προσφέρει ψυχολογική υποστήριξη σε αυτούς τους ανθρώπους. Στη συνέχεια παρακολουθήσαμε την παρουσίαση των νόμιμων δικαιωμάτων των προσφύγων από μία δικηγόρο και έτσι είχαμε την ευκαιρία να διαφωτιστούμε κι εμείς για τα δικαιώματα που τους παραχωρήθηκαν στην πόλη όπου ζουν τώρα. Έπειτα επιστρέψαμε στο σχολείο κι εκεί αναμετρηθήκαμε με τη δημιουργικότητα μας! (Workshops στο σχολείο). Χωριστήκαμε σε ομάδες και σε κάθε ομάδα υπήρχε ένα παιδί από κάθε χώρα έτσι ώστε να μπορέσουν οι μαθητές από όλες τις συμμετέχουσες χώρες να δημιουργήσουν και να γνωρίσουν καλύτερα ο ένας τον άλλον.

Μας ανατέθηκε η δημιουργία poster με θέμα το τι αποκομίσαμε από αυτό το ταξίδι, τα ανθρώπινα δικαιώματα, τις αξίες στις οποίες στηρίζεται η Ε.Ε και το προσφυγικό ζήτημα. Όλοι οι μαθητές συνεργάστηκαν επιτυχώς και έφτιαξαν εξαιρετικές δημιουργίες, τις οποίες και παρουσίασαν στους υπόλοιπους μαθητές και διδάσκοντες. Τέλος, δόθηκαν τα ανάλογα πιστοποιητικά παρακολούθησης σε όλους τους συμμετέχοντες. Η όμορφη αυτή μέρα έκλεισε με ένα υπέροχο αποχαιρετιστήριο ισπανικό δείπνο για όλους!

Σάββατο 16 Νοεμβρίου

Από τα χαράματα αποχαιρετισμοί, δάκρυα κι αγκαλιές. Άρχιζε το ταξίδι της επιστροφής. Ήμασταν όλοι σκεφτικοί και συγκινημένοι. Σκεφτικοί, γιατί αναστοχαζόμασταν διαρκώς τις υπέροχες γνώσεις και εμπειρίες που αποκτήσαμε στο πρόγραμμα, και συγκινημένοι, γιατί τέλειωνε αυτό το υπέροχο ταξίδι. Αργά το βράδυ φτάσαμε στα Τρίκαλα. Αποχαιρετήσαμε τους συνοδούς καθηγητές και ευχαριστήσαμε τον διευθυντή του σχολείου μας για τη δυνατότητα που μας δόθηκε να αποκτήσουμε μια τόσο ενδιαφέρουσα και πλούσια εμπειρία.

Είναι από τις ευκαιρίες που δεν έχεις συχνά στη ζωή και από τις εμπειρίες που σου μένουν αξέχαστες…

Η Παιδαγωγική ομάδα

Ιωάννα Καρά

Κατερίνα Κατσίκα

Γεωργία Κουτή

Μαρία Κοκκώνη

Μυρόπη Οικονόμου

Μαργέτα Τσακμάκη

Αλέξανδρος Βαναργιώτης

Μαρία Σαμαρά (συντονίστρια)

Loading