Στην Κωνσταντινούπολη το 3ο Γενικό Λύκειο Τρικάλων “ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ” για το πρόγραμμα Erasmus

Στις 3 Μαΐου 2023 ημέρα Τετάρτη και ώρα 10:00 π.μ ομάδα μαθητών του 3ου Γενικού Λυκείου Τρικάλων «ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ» του προγράμματος Erasmus+, με την συνοδεία δυο Καθηγητών, της κας Σαμαρά Μαρίας, συντονίστριας του προγράμματος,  και του κου Αναγνώστου Δημητρίου (συνοδού) ξεκίνησε το ταξίδι της με προορισμό την Κωνσταντινούπολη κατόπιν προσκλήσεως του Λυκείου «Maltepe Kadir Has Anadolu». Η άφιξη της ομάδας στο Αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» έγινε στις 16:00 μ.μ και στις 18:30 μ.μ πραγματοποιήθηκε η πτήση. Περίπου στις 20:00 μ.μ τα μέλη της ομάδας κατευθύνθηκαν στο ξενοδοχείο όπου τακτοποιήθηκαν και αργότερα δείπνησαν σε ένα τοπικό εστιατόριο.

Την επόμενη ημέρα, την Πέμπτη, γνωρίσαμε από κοντά τους Τούρκους συμμαθητές μας, αφού πρώτος μας σταθμός ήταν το σχολείο τους. Εκεί μας υποδέχτηκαν θερμά και μας αγκάλιασαν από την πρώτη στιγμή. Μάλιστα μας προσέφεραν κεράσματα, μας ξενάγησαν σε όλους τους χώρους του σχολείου και αυτό που όλους μας εντυπωσίασε ήταν αναμφίβολα η συναυλία που ορισμένοι μαθητές του σχολείου προετοίμασαν ειδικά για εμάς. Στη συνέχεια, περάσαμε στη βιβλιοθήκη του Λυκείου για να παρουσιάσει τόσο η ελληνική όσο και η τούρκικη ομάδα τις εργασίες της σχετικά με τη χρήση και την υπερκατανάλωση ρούχων στη σύγχρονη εποχή αλλά και μερικές δεκαετίες πριν. Ακολούθησαν μερικά ακόμη workshops σχετικά με το πρότζεκτ και το απόγευμα μια επίσκεψη στο εμπορικό κέντρο «Hiltown Giris», το οποίο στέγαζε πληθώρα μαγαζιών, σινεμά, γυμναστήρια κ.ά. Εκεί περάσαμε ευχάριστα τον ελεύθερο χρόνο μας με τους νέους μας φίλους. Δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε το απόγευμα μία ωραία βόλτα δίπλα στη θάλασσα, μερικά μέτρα μακριά από το ξενοδοχείο μας. Τέλος, η δεύτερη ημέρα ολοκληρώθηκε με δείπνο σε ένα εστιατόριο διεθνούς κουζίνας στην απέραντη λεωφόρο «Bagdat»  η οποία φιλοξενούσε εκατοντάδες μαγαζιά και μας άφησε άφωνους λόγω της πολυτέλειας  και της υψηλής αισθητικής  που τόσο καλά συνδύαζε!

Την τρίτη μας μέρα στην Κωνσταντινούπολη, την Παρασκευή, επισκεφθήκαμε τα δύο πανέμορφα νησιά των Πριγκηποννήσων, την Χάλκη και την Πρίγκηπο. Αρχικά, κατευθυνθήκαμε προς το λιμάνι, όπου εκεί συναντηθήκαμε με τους Τούρκους φίλους μας, και όλοι μαζί πήραμε το καραβάκι της γραμμής με προορισμό τα νησιά. Πρώτη στάση η μαγευτική Χάλκη. Όταν φτάσαμε, αρχικά περιηγηθήκαμε στα στενά του νησιού και στην συνέχεια κατευθυνθήκαμε προς την Ιερά Θεολογική Σχολή της Χάλκης. Μόλις φτάσαμε αντικρίσαμε ένα εντυπωσιακό κτήριο με έναν  πανέμορφο κήπο. Εκεί επισκεφθήκαμε πρώτα την Μονή  του Αγίου Φωτίου, την εκκλησία της Σχολής. Στην συνέχεια ξεναγηθήκαμε και στο εσωτερικό της Σχολής, είδαμε τις παλιές σχολικές τάξεις όπου φοιτούσαν οι μαθητές, παλιά ελληνικά σχολικά βιβλία και πολλά χειρόγραφα. Ο ιερέας της Σχολής μάλιστα μας έδωσε την άδεια να επισκεφτούμε και την βιβλιοθήκη της σχολής, η οποία φιλοξενεί χιλιάδες βιβλία ποικίλου περιεχομένου που χρονολογούνται στον 14ο-15ο αιώνα και η οποία αποτελεί άβατο για τους επισκέπτες/ τουρίστες της περιοχής!

Αφού τελειώσαμε την ξενάγησή μας στην Σχολή, επιβιβαστήκαμε στο καραβάκι με προορισμό την Πρίγκηπο, όπου φάγαμε, και στην συνέχεια νοικιάσαμε ποδήλατα  ώστε να δούμε όλο το νησί σε μικρό χρονικό διάστημα. Σίγουρα αυτή η εμπειρία θα μείνει για πάντα χαραγμένη στην μνήμη μας διότι συνεργαστήκαμε, διασκεδάσαμε, γελάσαμε αρκετά και δέσαμε ακόμη περισσότερο ως ομάδα. Δυστυχώς, όμως, έπρεπε να γυρίσουμε πίσω στο ξενοδοχείο και να αποχωριστούμε αυτό το υπέροχο μέρος.

Σάββατο πρωί  ξεκινήσαμε για το ευρωπαϊκό μέρος της Κωνσταντινούπολης. Εκεί ήταν προγραμματισμένη μια ξενάγηση στο Top Κapi Ρalace, στην Αγία Σοφία καθώς και μια βόλτα στο κέντρο της πόλης. Αρχικά, για να φτάσουμε στην πύλη του παλατιού περάσαμε από το κήπο ο οποίος ήταν πολύ  περιποιημένος και οι άνθρωποι μπορούσαν να διαβάσουν, να ακούσουν μουσική κτλ. Αφού περάσαμε την πύλη, μπήκαμε στο παλάτι και άρχισε η ξενάγηση. Είδαμε τέσσερις τεράστιους χώρους. Μάλιστα είχαμε την τύχη να δούμε και μια καινούρια πτέρυγα η οποία περιείχε κοσμήματα και καθημερινά αντικείμενα των σουλτάνων. Εκεί φιλοξενείται και ένα από τα μεγαλύτερα διαμάντια στον κόσμο!

Φεύγοντας από το παλάτι βρεθήκαμε στο πίσω μέρος της Αγίας Σοφίας. Πριν γίνει η ξενάγηση στο εσωτερικό της, κάναμε μια βόλτα στην πανέμορφη πλατεία του Σουλτάν Αχμέτ όπου είχαμε θέα από την μια την Αγία Σοφία και από την άλλη το Μπλε Τζαμί. Αφού περιμέναμε λίγη ώρα στην ουρά είχε έρθει επιτέλους η στιγμή! Κάτι όμως που δεν ξέραμε πριν μπούμε στην Αγία Σοφία ήταν ότι έπρεπε να φορέσουμε μαντίλα! Αυτό μας φάνηκε λίγο παράξενο καθώς δεν πιστεύαμε ότι ακόμη και οι χριστιανοί και γενικότερα οι τουρίστες έπρεπε να τη φοράνε από την στιγμή που δεν είναι  στοιχείο της κουλτούρας και του πολιτισμού τους!… επίσης έπρεπε ακολουθώντας τις μουσουλμανικές συνήθειες να βγάλουμε τα παπούτσια μας κατά την είσοδο στον ναό που πλέον λειτουργεί ως τζαμί. Σεβόμενοι τις συνήθειες και τα ήθη της χώρας που μας φιλοξενούσε, ακολουθήσαμε τους κανόνες τους. Μπαίνοντας  στην κύρια είσοδο του ναού μείναμε άναυδοι από την αρχιτεκτονική, την επιβλητικότητα και τον ιδιαίτερο διάκοσμο στους τοίχους. Υπήρχαν συναισθήματα αντικρουόμενα, είτε συγκίνησης για το μεγαλείο που μας περίκλειε και θαυμασμού για αυτό το κόσμημα της αρχιτεκτονικής και του μεγαλείου του ανθρώπινου πνεύματος και δεξιότητας, είτε απογοήτευσης – στενοχώριας καθώς  σε πολλά σημεία υπήρχαν μουσουλμανικά σύμβολα και οι χριστιανικές εικόνες ήταν καλυμμένες…εκεί γίνεται άθελα και η σύγκριση μεταξύ του  φιλελεύθερου και δημοκρατικού πνεύματος της Δύσης που δεν θα προσπαθούσε ποτέ να καρπωθεί μνημείο άλλου πολιτισμού νομίζοντας πως έτσι τον εκδικείται, τον υποδουλώνει και τον αφανίζει και της πιο συντηρητικής και φοβικής προς του άλλους πολιτισμούς Ανατολής.  Παρ’ όλα αυτά όμως η Αγιά – Σοφιά ήταν και  παραμένει ένα από τα πιο όμορφα και μεγαλοπρεπή ιστορικά μνημεία του κόσμου και το αίσθημα κάθε πολίτη αυτού του κόσμου, χριστιανού ή μη, που εισέρχεται στον χώρο είναι ανεπανάληπτο.

Η τελευταία μέρα ήταν γεμάτη συναισθήματα και κανείς δεν μπορούσε να πιστέψει πόσο γρήγορα είχε περάσει αυτή η εβδομάδα. Παρόλα αυτά φροντίσαμε να αξιοποιήσουμε την μέρα αυτή στο μέγιστο.

Αρχικά, το πρωί πήγαμε στο σχολείο όπου κάναμε ομαδοσυνεργατικές παρουσιάσεις σχετικά με τους κινδύνους του διαδικτύου και την κλιματική αλλαγή. Επιπλέον, μαζί με τους φίλους μας πλέον από την Κωνσταντινούπολη, επιδοθήκαμε στη δημιουργία αφισών σχετικά με τα προαναφερθέντα θέματα, καθώς επίσης και την εικόνα που έχουμε σχηματίσει για τον νέο Ευρωπαίο Δημοκρατικό Πολίτη του αύριο. Στη συνέχεια βέβαια ήρθε το διασκεδαστικό κομμάτι. Πήγαμε στο γυμναστήριο του σχολείου όπου μάθαμε ο ένας στον άλλο παραδοσιακούς τούρκικους και ελληνικούς χορούς και παίξαμε παιχνίδια.

Η μέρα μας συνεχίστηκε με μια βόλτα στην μαγευτική περιοχή Kadıköy. Μας δόθηκε ελεύθερος χρόνος και τα παιδιά φρόντισαν να μας ξεναγήσουν και να μας δείξουν την ομορφιά αυτής της συνοικίας. Και κάπως έτσι πέρασε η τελευταία μέρα μας στην Κωνσταντινούπολη.

Ο αποχαιρετισμός ήταν δύσκολος. Από την μια, λυπόμασταν γιατί γνωρίζαμε πως το υπέροχο αυτό ταξίδι έφτανε στο τέλος του. Από την άλλη, ήμασταν ευγνώμονες που μας δόθηκε η ευκαιρία να ζήσουμε μια τέτοια ανεπανάληπτη εμπειρία, να μάθουμε περισσότερα για μια άλλη κουλτούρα και να κάνουμε νέους φίλους. Αφού είπαμε για τελευταία φορά αντίο, χωριστήκαμε και φύγαμε με την ελπίδα να μας δοθεί πάλι η ευκαιρία στο μέλλον να επισκεφτούμε την υπέροχη αυτή πόλη.

Κλείνοντας θέλουμε να ευχαριστήσουμε τον Διευθυντή του Σχολείου μας, τους συνοδούς καθηγητές μας καθώς και ολόκληρη την παιδαγωγική μας ομάδα, καθηγητές και μαθητές, που καθημερινά συνεργαζόμαστε κι αλληλοεπιδρούμε  στο πλαίσιο του ERASMUS, αποκτώντας  εφόδια ζωής!