Εκπαιδευτική εκδρομή του 3ου Γενικού Λυκείου Τρικάλων «Οδυσσέας Ελύτης» στην Ιταλία

Κατά την διάρκεια του σχολικού έτους 2022-23, μας δόθηκε η ευκαιρία να πάρουμε μέρος στο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Erasmus+» με τίτλο «NO to climate changeYES to systemic change.

Στόχος του προγράμματος αυτού είναι να ευαισθητοποιήσει και να ενημερώσει όλους μας για τον αντίκτυπο που έχουν στο περιβάλλον διάφορες καθημερινές ανθρώπινες δραστηριότητες, όπως η αγορά και υπερκατανάλωση ρούχων. Θίγει, δηλαδή το θέμα της  υπερθέρμανσης του πλανήτη και της καταστροφής του περιβάλλοντος, μείζονα προβλήματα της σύγχρονης εποχής, τα οποία, προφανώς, δεν επηρεάζουν μόνο την δική μας χώρα, αλλά έχουν παγκόσμια εμβέλεια. Τα ζητήματα αυτά μελετήσαμε σε συνεργασία με συνομηλίκους μας από  δύο γειτονικές μας χώρες: την Ιταλία και την Τουρκία. Μαζί με τους συμμαθητές μας από τις χώρες αυτές, συζητήσαμε, ανταλλάξαμε απόψεις και προβληματισμούς σχετικά με τον τρόπο που συμπεριφερόμαστε στον πλανήτη μας και καταλήξαμε σε τρόπους με τους οποίους μπορούμε να γίνουμε πιο υπεύθυνοι πολίτες με αναπτυγμένη περιβαλλοντική συνείδηση.

Η συμμετοχή μας στο πρόγραμμα επισφραγίστηκε με την μετακίνησή μας στην Ιταλία. Συνοδοί καθηγητές στην επίσκεψή μας ήταν  η κα Σαμαρά Μαρία συντονίστρια του προγράμματος  και ο κ. Μόσχοβος Γεώργιος,. Το ταξίδι μας στην Ιταλία περιελάμβανε μετακίνηση σε δύο πανέμορφες πόλεις: την Πάδοβα και τη Βενετία. Τις εμπειρίες μας από αυτή την αξέχαστη εκδρομή θα σας παρουσιάσουμε στην συνέχεια.

Το ταξίδι μας στην Ιταλία ξεκίνησε επίσημα στις 20 Μαρτίου.  Επισκεφτήκαμε ένα διαφορετικό σχολείο, ένα σχολείο μόδας,  όπου τα παιδιά μαθαίνουν να δημιουργούν ρούχα από διάφορα υλικά και μάλιστα ανακυκλώσιμα, έρχονται σε γνωριμία με τα διάφορα είδη υφασμάτων και μαθαίνουν την χημεία πίσω από αυτά.

Φτάνοντας στο σχολείο , έγινε η πρώτη γνωριμία με τα παιδιά της Ιταλίας και σύντομα γίναμε μία παρέα.  Παρουσιάσαμε τα αποτελέσματα της έρευνας που διεξήγαμε  σχετικά με την κατανάλωση των ρούχων στις μέρες μας .Η κα  Christina Zoletto, η συντονίστρια του προγράμματος για το ιταλικό σχολείο,  μας ξενάγησε στη μαγευτική πόλη της Padova.  Επισκεφτήκαμε τον καθεδρικό ναό  του Αγίου Αντωνίου, προστάτη της Padova,  και την Capella Degli Scrovegni με τις μοναδικές τοιχογραφίες του Giotto. Η ημέρα τελείωσε με μια τελευταία βόλτα στα στενά της πόλης και δείπνο.

Την Τρίτη  το πρωί πήραμε το τρένο για Βενετία. Με το που φτάσαμε εντυπωσιαστήκαμε με την πρωτιά ματιά  από τη μοναδική ομορφιά και γραφικότητα αυτής της πόλης. Πραγματικά σαν πίνακας ζωγραφικής! Γεμάτοι περιέργεια και ενθουσιασμό ξεκινήσαμε την περιήγηση – εξερεύνηση στα στενά της Βενετίας. Σκοπός μας ήταν η διενέργεια μιας δημοσκόπησης σχετικά με την κατανάλωση, τον τύπο προϊόντων που προτιμούν οι πολίτες (ντόπιοι και τουρίστες)  και την ύπαρξη ή όχι περιβαλλοντικής συνείδησης. Τελειώνοντας την δημοσκόπηση δεν θα ήταν δυνατόν να μην επισκεφτούμε την πλατεία του Αγίου Μάρκου και τη γέφυρα των στεναγμών.  Ακολούθησε  ελεύθερος χρόνια για ψώνια και επίσκεψη στο πασίγνωστο Fondaco dei Tedeschi με την καλύτερη θέα της Βενετίας. Τα κανάλια της Βενετίας μας γοήτευσαν όπως ήταν αναμενόμενο

Την τέταρτη μέρα αφού προετοιμαστήκαμε αφήσαμε το ξενοδοχείο μας με προορισμό το σχολείο Vi Leopardi. Αφού φτάσαμε εκεί συναντήσαμε και γνωρίσαμε τα παιδιά και τους καθηγητές του ERASMUS του δεύτερου σχολείου που ήταν όλοι πολύ ευγενικοί και φιλόξενοι.

Μας ξενάγησαν στο υπέροχο σχολείο τους που ήταν ένα σύγχρονο κτιριακό συγκρότημα με πάρα πολλές εργαστηριακές αίθουσες. Αφού τελείωσε η ξενάγηση συνεργαστήκαμε σε μεικτές ομάδες και δουλέψαμε σε δυο φύλλα εργασίας. Το πρώτο φύλλο εργασίας είχε ως θέμα τους τρόπους με τους όποιους θα προστατέψουμε τον πλανήτη μας ενώ το δεύτερο φύλλο εργασίας πραγματοποιήθηκε στο εργαστήριο χημείας του σχολείου που ήταν πλήρως εξοπλισμένο με τελευταίας τεχνολογίας όργανα χημείας. Έπειτα φύγαμε από το σχολείο και κατευθυνθήκαμε στον σταθμό των λεωφορείων προκειμένου να μεταβούμε στην πόλη Stra. Εκεί είχαμε την ευκαιρία να επισκεφτούμε το μουσείο della Calzatura στη Villa Foscarini Rossi όπου υπήρχε μια συλλογή με πάρα πολλά μοντέλα πολυτελών γυναικείων υποδημάτων που παράγονται από το εργοστάσιο υποδημάτων Rossimoda για λογαριασμό διάσημων σχεδιαστών όπως ο Dior,Yves Saint Laurent κ.α. Τέλος αναχωρήσαμε από την πόλη Stra και τελειώσαμε την μέρα μας με δείπνο σε ένα υπέροχο Ιταλικό εστιατόριο.

Το φανταστικό  αυτό ταξίδι έφτασε σιγά σιγά προς το τέλος του. Η τελευταία μέρα μας στην Πάδοβα ήταν και εκείνη γεμάτη όμορφες αναμνήσεις και δημιουργικότητα.

Όλοι μας το πρωί της Πέμπτης μαζευτήκαμε για μια τελευταία φορά στο κύριο σχολικό κτίριο (E. U. Ruzza).

Μας ανατέθηκε η δημιουργία poster με θέμα έναν από τους 17 στόχους του ΟΗΕ για την αειφόρο ανάπτυξη.   Όλοι οι μαθητές συνεργάστηκαν επιτυχώς και έφτιαξαν εξαιρετικές δημιουργίες, τις οποίες και παρουσίασαν στους υπόλοιπους μαθητές και διδάσκοντες.

Στη συνέχεια παρουσιάσαμε στους παρευρισκόμενους μαθητές και καθηγητές, βιντεοσκοπημένο υλικό από την πόλη μας, τα μετέωρα καθώς και τον Μύλο των Ξωτικών! Η ελληνική  ομάδα επιχείρησε να μάθει στους Ιταλούς αλλά και στους Γάλλους, το περίφημο «Greek Syrtaki»  και τον Ικαριώτικο.

Τέλος δόθηκαν τα ανάλογα πιστοποιητικά παρακολούθησης σε όλους τους συμμετέχοντες. Ακολούθησαν οι φωτογραφίες των ομάδων μαθητών και καθηγητών  αλλά και τα αποχαιρετιστήρια δώρα.

Έπειτα επιστρέψαμε στο δεύτερο σχολείο (I. T. I. “G. MARCONI) όπου μας περίμενε μια πολύ ευχάριστη έκπληξη. Γυμναστική, αλλά με την έννοια του παιχνιδιού και της συνεργασίας! Μας έμαθαν ένα παιχνίδι που φέρει αρκετές ομοιότητες με την δικιά μας «αμπάριζα»! Και φυσικά, αφού βρισκόμασταν σε ένα αρκετό μεγάλο χώρο -το γυμναστήριο- αδράξαμε την ευκαιρία και ξαναπροσπαθήσαμε  να τους μάθουμε  «συρτάκι» -με μεγαλύτερη άνεση και παρέα φυσικά.

Είχαμε ενωθεί και είχαμε γίνει όλοι μια παρέα. Λίγη ώρα μετά με βαριά καρδιά και δάκρυα στα μάτια αποχαιρετήσαμε ο ένας τον άλλον και αποχωρήσαμε από την αίθουσα -με την ελπίδα να ξανασυναντηθούμε!

Θα θέλαμε, λοιπόν, να πούμε ένα μεγάλο ευχαριστώ σε όλους εκείνους που συνέβαλαν με οποιονδήποτε τρόπο, στους καθηγητές της Παιδαγωγικής μας Ομάδας Erasmus αλλά και στον διευθυντή μας, ώστε εμείς να έχουμε την δυνατότητα να παίρνουμε μέρος σε δράσεις τέτοιου είδους. Πρόκειται για εμπειρίες και αναμνήσεις που θα μας συντροφεύουν σε όλη μας τη ζωή.

Η παιδαγωγική Ομάδα του 3ου ΓΕΛ ΤΡΙΚΑΛΩΝ «ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ»